Een tatoeage uit de heilige stad

Pelgrims laten vooral rond Pasen christelijke symbolen op hun huid aanbrengen. Zo dragen ze de herinnering aan hun pelgrimage de rest van hun leven mee.

„De meeste Syrisch-orthodoxe pelgrims nemen een tatoeage”, zegt Sami Barsoum, muktar (burgerlijk hoofd) van de Syrisch-Orthodoxe gemeenschap in Jeruzalem.  „Het is om de zegen en de herinnering. Je kunt je kinderen en kleinkinderen laten zien dat je in Jeruzalem bent geweest. Sommigen die hier wonen doen het ook, maar ik en mijn familieleden hebben geen tatoeages.”

Traditie

Vol trots laat Hawa Lahdo haar tatoeages zien. „Ze willen dat allemaal”, vertelt ze  in een steegje voor de Syrisch-Orthodoxe kerk in de Oude Stad van Jeruzalem. „Op deze wijze toon je dat je je aan de traditie houdt.”

Hawa Lahdo met een kruis, davidsster en duif. Foto: Alfred Muller 
Hawa Lahdo met een kruis, davidsster en duif. Foto: Alfred Muller

Hawa is in Syrië geboren en vertrok op jonge leeftijd met haar ouders naar Zweden. Ze draagt een kruis en een davidsster op haar armen. „Ik geloof in beide religies. De Thora, de Bijbel, ze horen bij elkaar. We starten in de Thora en komen uit bij het nieuwe leven. Daarom moeten we te Thora respecteren. Jezus en Maria waren Joden. Zij is onze moeder, we moeten respect voor haar tonen.”

Op haar arm vliegt boven de davidsster ook nog een duif. „De duif komt voor in zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Noach liet een duif uit die na drie dagen terug kwam. Een duif daalde op Jezus neer toen Hij zich liet dopen.”

Schoon en veilig 

Vijf jaar lang bewerkt de 23-jarige Sam Dalu de menselijke huid al. Hij had zijn winkel eerst in de christelijke wijk van de Oude Stad, maar de praktijk heeft hem geleerd dat sommige Joden en buitenlanders bang zijn daar heen te gaan. Inmiddels heeft hij zijn tattooshop annex schoonheidssalon in een Joodse wijk net buiten de Oude Stad. „Iedereen durft hier te komen,” zegt hij. „In de Oude Stad lopen ’s nachts drugsgebruikers en dealers rond. De gemeente Jeruzalem onderhoudt dit gebied ook beter. Deze plek in de stad is schoon en veilig. ”

ALMU20140418_6937
Een Syrisch-orthodoxe pelgrim laat een tatoeage aanbrengen.

De winkel van Sam ziet er netjes uit. In de wachtkamer staat een zwartleren bankstel. Op een tafeltje liggen bladen met voorbeelden. Daarachter zijn drie kamers met ligbedden, grote spiegels, en tafels met flesjes met vloeistof  in diverse kleuren.

De meeste klanten wonen in Jeruzalem en omgeving. Seculiere Joden, moslims en christen Arabieren, allemaal stappen ze zijn winkel binnen. Zijn Facebookpagina laat zien dat hij hen onder meer de davidsster biedt waar de kop van een leeuw uitsteekt, een adelaar, schorpioen, gezichten – al dan niet van griezels – leuzen of gewoon decoraties.

Grootvader 

Dan zijn er afbeeldingen van het kruis, Christus en Maria. Sommige pelgrims willen een ‘christelijke’ tatoeage omdat grootvader en vader er ook een had. Anderen willen de afbeelding als souvenir of bewijs om mensen thuis te laten zien dat ze echt in Jeruzalem zijn geweest.

Dahu
Sam Dalu in zijn tatoeage shop.

De christenen die zijn shop binnenlopen behoren vooral tot de oosterse kerken: Syrisch-orthodox, Aramees, Chaldeeuws of Armeens bijvoorbeeld. De enkele katholieken die een tatoeage willen komen vooral uit Amerika en nemen uit elk land dat ze bezoeken een afbeelding mee naar huis. Protestanten heeft hij niet gezien, maar hij tekent erbij aan dat hij de klant niet naar de religie vraagt.

Het kruis is een geliefd symbool. Ongeveer zestig procent van de klanten die een christelijk symbool willen willen een kruis. Ze kunnen kiezen uit het gewone kruis, het Jeruzalem kruis of het orthodoxe kruis. Ongeveer tien procent geeft de voorkeur van een crucifix (Christus aan het kruis) en de overige dertig procent wenst een afbeelding van Maria – al dan niet samen met Christus. Afhankelijk van de kleuren lopen de prijzen voor een kruis uiteen van 200 tot 350 sjekel (50 tot 90 euro).

Verslavend

Zelf heeft hij geen tatoeages. „Ze passen niet in mijn levensstijl. Ik vind ze  lelijk. Sommigen nemen er te veel. Het is verslavend. Als je er eenmaal mee begint is het moeilijk te stoppen. Sommige mensen zitten al helemaal vol met tatoeages, maar ze willen er toch nog een bij.”

ALMU20140418_6930
‘Je draagt de herinnering je leven lang mee.’

Dalu weet van het Bijbelse gebod geen insnijdingen te maken. „Ik geloof zelf ook dat ze niet aan je lichaam moet rommelen. Maar ja, roken, body-piercing en plastische chirurgie zijn ook verboden. Ik beschouw het als een kunst. De pelgrims doen het voor God. Ze komen hier om te bidden. Ze zijn geen zondaren. Bovendien zal het lichaam ophouden te bestaan. Het verdwijnt onder de grond en verandert in stof.”

Ook Sami Barsoum acht tatoeages toegestaan. „We volgen het Oude Testament niet voor 100 procent, het Nieuwe Testament wel. We nemen van het Oude Testament wat bij ons past. De profeet Jesaja bijvoorbeeld.”

Dit artikel verscheen ook in het RD.nl

%d bloggers liken dit: