Gregoriaanse, Juliaanse of Joodse kalender?

Geen periode in Jeruzalem is zo interessant als die van Pasen en Pesach. Het weer is mooi, bloemen staan in bloei en toeristen en pelgrims komen van heinde en verre. Maar dit jaar is het anders: de feestdagen strekken zich over vijf weken uit.

Westerse christenen vieren Pasen op 27 maart, orthodoxe christenen pas op 1 mei. Het Joodse pesachfeest begint op 22 april ’s avonds bij het ondergaan van de zon. Het feest duurt een week.

De verschillende data zijn te danken (of te wijten, zo men wil) aan de verschillende kalenders die de geloofsgemeenschappen gebruiken. Keizer Julius Caesar voerde in het jaar 46 de juliaanse kalender in. Paus Gregorius XIII voerde in 1582 een correctie uit. Deze gregoriaanse kalender, ook westerse of civiele kalender genoemd, wordt wereldwijd gebruikt.

Joodse maandkalender

Israël gebruikt deze civiele kalender ook. Die bepaalt bijvoorbeeld wanneer iemand zijn belastingaangifte moet inleveren. Maar het is de Joodse maandkalender die de feest- en gedenkdagen aangeeft. Met elke nieuwe maan begint een nieuwe maand. Pesach begint op de 15e nisan.

Voor de westerse kerken valt Pasen op de eerste zondag na de eerste volle maan na de lentedagen-nachtevening. Dat is in de praktijk tussen 22 maart en 25 april. De breuk met de Joodse kalender voert terug tot zeker het concilie van Nicea in 325 en is tot de dag van vandaag bij sommige christenen omstreden. De orthodoxe kerken hebben een andere manier van berekening voor Pasen en gebruiken daarbij nog de oude juliaanse kalender.

Verschillende plaatsen

Behalve verschillende data zijn er ook verschillende plekken die de diverse geloofsgemeenschappen belangrijk achten. Morgen worden meer dan 2000 protestanten verwacht in de Graftuin in Jeruzalem voor de ochtenddiensten. Voor rooms-katholieke en orthodoxe christenen is de Heilig Grafkerk, beter gezegd de Opstandingskerk, dé plaats.

Joden uit Israël en de diaspora bezoeken tijdens Pesach de Westelijke Muur. Met name de priesterlijke zegen die de Joden uit het priesterlijk geslacht uitspreken, trekt tienduizenden bezoekers.

Hotelovernachtingen

Pasen en Pesach zijn grote gebeurtenissen in Jeruzalem die bezoekers uit de hele wereld trekken. Dit jaar komt daar weinig verandering in, ondanks de toename van terreuraanslagen in het afgelopen halfjaar. Volgens het Israëlische bureau voor de statistiek steeg het aantal hotelovernachtingen van toeristen in januari en februari vergeleken met dat van vorig jaar in die periode. Van de binnenkomende toeristen is 54 procent christen en 27 procent Joods.

Het ministerie van Toerisme heeft geen schattingen over het aantal toeristen dat Pasen en Pesach dit jaar in Israël doorbrengt. Wel zijn er ramingen voor de maanden maart en april. Het ministerie verwacht 243.000 bezoekers in maart en 280.000 in april. Als de voortekenen niet bedriegen, neemt het aantal toeristen in maart iets toe in vergelijking met maart 2015 en daalt het in april licht.

Liever commentaar over Israël vanuit Israël zelf? Elke zaterdag in het Reformatorisch Dagblad Israël Ingezoomd.

Tekst en beeld: © Alfred Muller

%d bloggers liken dit: